Kom je kijken? Wil je werken in - en met - de natuur?

Je bent altijd welkom, eenmalig of voor vast, om te kijken of te werken, met of zonder kennis en ervaring, voor een uurtje of langer. We vinden het leuk om je te ontmoeten! Aanmelden mag, maar hoeft niet: voedselbos@ivn-ijsselengouwe.nl.

Werken in het voedselbos betekent bijvoorbeeld brandnetels zeisen, geënte stekken uitplanten, vlierbloesem of bessen plukken. Na het werk drinken we samen thee, met verse watermunt natuurlijk. We "voedselbossen" al jaren op vrijdagochtend van 9.30 uur tot ongeveer 13 uur. In de zomermaanden is er een extra werkmoment: woensdagavond vanaf 19 uur.

Je vindt het voedselbos in de zuidoostelijke hoek van recreatiegebied Goudse Hout. Je ziet onze fietsen staan naast het Kale Jonkerpad, dichtbij de kruising met de Willenskade. Daar loop je het weiland in, richting het hek. Als je je van tevoren aanmeldt, haalt David - de coördinator van de werkgroep -  of iemand anders je op van het Kale Jonkerpad.

De werkgroep "Voedselbos Goudse Hout" is een initiatief van IVN IJssel en Gouwe (www.ivn.nl/afdeling/ijssel-en-gouwe)

Of het voedselbos mooi is?

De foto's vertellen het beste hoe mooi, leerzaam, lekker en gezellig het voedselbos is.Wil je nog meer foto's..... ? Instagram of Facebook!

Een groeiend voedselbos

De eerste aanzet tot Voedselbos Goudse Hout werd gegeven in 2015 op twee percelen van in totaal 4000 vierkante meter. In 2021 werd - op initiatief van IVN IJssel en Gouwe - met nieuw elan het met bramen overwoekerd geraakte, goed verborgen gelegen perceel opnieuw aangepakt. De basis bleek nog goed te zijn.

Eind 2023 kreeg de werkgroep drie stroken grond erbij, naast de eerdere percelen. Op deze stroken grond stond een monocultuur van - ziek geworden - essen. In samenspraak met Staatsbosbeheer en dankzij een Europese leadersubsidie en onze donateurs is in november een grote variatie aan fruitbomen, notenbomen en bessenstruiken geplant. In totaal beheert de werkgroep Voedselbos Goudse Hout nu 7000 vierkante meter voedselbos (in ontwikkeling).

In de zomer van 2024  is er voor het eerst een kleine oogst geweest van bessen, vlierbloesem, goudsbloemen en kroosjes. Eerder genoten we van de brandnetel, de hondsdraf en de watermunt. Vlinders, hazen, vinkjes en valken hebben zich - even - laten zien.

Er zijn ook meerdere rondleidingen geweest in het voedselbos, bezocht door in totaal meer dan 100 mensen. Tot slot is de werkgroep flink groter geworden. Steeds meer mensen weten de weg te vinden en merken dat werken met je handen in de aarde rust en plezier geeft.

In alle opzichten is het voedselbos dus gegroeid in 2024. Voor 2025 dromen we van en werken we aan verdere groei. Dat kan omdat er een unieke kans ligt, precies achter het huidige voedselbos. Maar... daar is jouw steun bij nodig!

Lees hier over onze droom en deze unieke kans.

De vrijwilligers zeggen:

Geen haastwerk hier in het voedselbos, maar wel altijd wat te doen!

Ik voel de verbinding met de natuur.

Het is heerlijk om er over te vertellen en het te laten zien.

Met de seizoenen mee leer ik over noten, knollen, zaden en vruchten.